Znajdź produkt

Poparzenia słoneczne - jak ich uniknąć, jak sobie z nimi radzić?

Lato w pełni, a wraz z nim wysoka temperatura i duża ekspozycja na promieniowanie słoneczne. Warto wystawiać skórę do słońca, jednak trzeba to robić mądrze, aby nie nabawić się poparzenia słonecznego. Zaczerwienienie, stan zapalny, opuchlizna, bolesność i uczucie gorąca to najczęstsze objawy oparzenia słonecznego skóry. Jak go uniknąć? Jak ratować skórę i łagodzić objawy, jeśli już dojdzie do poparzenia?

Po długich zimnych i ciemnych miesiącach wreszcie przyszło upragnione lato. Większość z nas z radością zrzuca kolejne warstwy ubrań i wystawia skórę na słońce. Warto to robić, chociażby po to, aby umożliwić syntezę witaminy D w skórze. Ze względu na klimat jedynie w okresie od kwietnia do września możliwa jest synteza skórna witaminy D na zadowalającym poziomie. W pozostałych miesiącach należy wspomagać się suplementami diety z witaminą D, aby uniknąć niedoborów tej substancji w organizmie.

Kremy do opalania z filtrami – podstawa ochrony skóry

Pamiętajmy jednak, że zbyt wysoka ekspozycja na promieniowanie słoneczne może szkodzić skórze. Dlatego w okresie największych upałów chrońmy się nie tylko przed intensywnym promieniowaniem ultrafioletowym, ale także przed wysoką temperaturą i odwodnieniem organizmu. Pierwszą linią obrony są kremy z filtrami SPF. Im wyższa wartość filtru, tym lepsza ochrona przed szkodliwym promieniowaniem. Wybierając kosmetyk, zwróćmy uwagę, by chronił on przed dwoma rodzajami promieniowania UV A i UV B. To one są odpowiedzialne na poparzenie skóry, co więcej – mogą powodować zmiany na poziomie komórek skóry i sprzyjać rozwojowi nowotworów. Pamiętajmy, że jednorazowa aplikacja kremu nie wystarczy – podczas kilkugodzinnej sesji na plaży, trzeba nakładać kosmetyk przynajmniej kilkukrotnie, szczególnie po kąpieli.

Brązowe zabarwienie skóry, pojawiające się podczas opalania, jest tak naprawdę reakcją ochronną skóry przed wnikaniem promieniowania ultrafioletowego. Dodatkowo UV powoduje powstanie wolnych rodników w skórze, które przyspieszają procesy starzenia się i sprzyjają powstawaniu zmarszczek. Wniosek jest prosty – aby zachować piękny i młody wygląd skóry, warto chronić skórę przed nadmiernym promieniowaniem słonecznym.

Jeśli zapomnimy jednak o zastosowaniu kremu lub stosujemy go za rzadko, może dojść do poparzenia skóry. Szczególnie osoby o jasnej karnacji są narażone na pojawienie się poparzenia po ekspozycji na słońce, jednak problem ten może dotyczyć każdego z nas. Poparzenie słoneczne objawia się przede wszystkim bolesnym rumieniem skóry, który staje się widoczny na skórze średnio po około 2 – 4 godzinach po opalaniu się. Stopniowo nasila się, by dawać najboleśniejsze objawy po około 9 – 15 godzinach. Regeneracja skóry i jej powrót do równowagi zajmuje 1 – 2 doby. Jak sobie z nim radzić?

Sposoby na oparzenia skóry

Domowe sposoby na oparzenia oraz preparaty dostępne w aptece pomogą poradzić sobie z poparzeniami słonecznymi, ale tylko w sytuacji, kiedy są to poparzenia I stopnia (zaczerwienienie, bolesność, uczucie gorąca). Przy poważniejszych objawach (pęcherze, gorączka), należy skonsultować się z lekarzem, by wdrożyć odpowiednie leczenie i upewnić się, że nie doszło do udaru cieplnego.

Jak sobie pomóc, gdy dojdzie do poparzenia słonecznego? Oto kilka sprawdzonych sposobów:

  • Weź chłodną kąpiel. To ulga dla rozgrzanej skóry. Dla złagodzenia bolesności skóry, możesz do wody dodać delikatnych emolientów, unikaj jednak stosowania płynów i żelów pod prysznic, które niszczą naturalną barierę ochronną skóry.

  • Stosuj kremy ochronne. Wybieraj kosmetyki mocno nawilżające i natłuszczające, stymulujące naturalną warstwę ochronną skóry. Najlepsze będą naturalne kosmetyki dermatologiczne do skóry wrażliwej i ze skłonnością do podrażnień, które dodatkowo łagodzą objawy poparzenia (np. specjalistyczny krem pielęgnacyjny Flexiderm, który jednocześnie nawilża i natłuszcza skórę).

  • Jeśli nie masz kremu, możesz posmarować ciało chłodnym kefirem, maślanką lub jogurtem naturalnym i pozostawić do wyschnięcia na ok. 15 – 20 minut. Następnie delikatnie spłukać chłodną wodą.

  • Do łagodzenia oparzeń słonecznych świetnie nadaje się żel aloesowy. Jeśli nie masz pod ręką gotowego żelu, możesz także ściąć kilka łodyg aloesu doniczkowego, wycisnąć z niego sok i posmarować bolące miejsca.

  • Stosuj okłady z kwasu borowego lub rumianku – ma właściwości łagodzące, ponadto pozwala ochłodzić rozgrzaną skórę i złagodzić stan zapalny. Podobne działanie ma stosowanie maści chłodzących czy okładów żelowych przeznaczonych specjalnie na oparzenia słoneczne.

  • Noś luźną, przewiewną odzież uszytą z naturalnych materiałów. Przez kilka dni chroń skórę przed ekspozycją na słońce. Pozwól jej „dojść do siebie" i unikaj sytuacji, w których mogłaby być dodatkowo podrażniona.

  • Jeśli pojawi się ból, wówczas możesz sięgnąć po środki przeciwbólowe dostępne bez recepty w aptekach. Podczas regeneracji skóry zażywaj witaminy B, C i E, które pomogą przywrócić równowagę skóry.

  • Pij dużo płynów (wody, świeżych soków i herbat ziołowych), pomożesz w ten sposób skórze w regeneracji i uchronisz się przed odwodnieniem w upalne dni. Polecamy też ziołowe herbaty i lemoniady na upalne dni, które świetnie nawadniają organizm – sprawdź przepisy.