Znajdź produkt

Zioła na stres - domowy sposób na łagodzenie nerwów

Stres jest obecnie nieodłącznym elementem naszego życia. Pośpiech, nadmiar obowiązków, zmęczenie, nowe wyzwania, szybkie tempo życia, presja zawodowa – to tylko kilka przyczyn, z którymi wielu z nas musi radzić sobie na co dzień. Niezmiennie towarzyszy im stres i zdenerwowanie. W takich codziennych sytuacjach warto wspomóc się naturalnymi sposobami radzenia sobie ze stresem. Jakie zioła na stres i łagodzenie nerwów? W jakiej formie – herbat ziołowych, suplementów diety czy aromaterapeutycznych olejków eterycznych?

 Stres jest naturalnym procesem fizjologicznym, mającym na celu dostosowanie organizmu do zmieniających się warunków zewnętrznych. Powoduje postawienie ustroju w stan gotowości, a objawia się to wydzielaniem hormonów, które uruchamiają szereg reakcji w naszym ciele. Wydzielanie adrenaliny i noradrenaliny skutkuje: rozszerzeniem naczyń krwionośnych, wzrostem ciśnienia krwi, przyspieszeniem bicia serca, rozszerzeniem źrenic i uruchomieniem rezerw energetycznych. W rezultacie komórki są lepiej dotlenione, a organizm przygotowany do stawienia czoła nowemu wyzwaniu.

W założeniu stres ma aktywizować, dopingować do działania i zwiększać wydajność, jednak długotrwałe lub zbyt częste stany napięcia nerwowego są dla organizmu niebezpieczne. Objawiają się: pogorszeniem samopoczucia, problemami z układem pokarmowym (bóle brzucha, biegunki, zaparcia), bólami głowy, nadmierną potliwością, bezsennością, trudnością z koncentracją, spadkiem wydajności, ogólnym zmęczeniem i rozdrażnieniem. Przewlekłe lub stale powtarzające się stany stresowe zwiększają ryzyko rozwoju poważnych i groźnych dla zdrowia chorób, jak np. choroba wrzodowa, nadciśnienie, choroba wieńcowa, zawał serca. Aby nie dopuścić do ich rozwoju, warto wiedzieć, jak radzić sobie ze stresem.

Zioła – naturalnie na stres

Zioła sprawdzają się w codziennym radzeniu sobie ze stresem – wspomagają wyciszenie układu nerwowego, łagodzą napięcie i niepokój, pomagają odzyskać dobre samopoczucie, ułatwiają zasypianie i wspomagają utrzymanie zdrowego snu. To także dobre rozwiązanie na wiosenną chandrę – zioła pomagają przetrwać okresy gorszego samopoczucia związane z porami roku. Co istotne – zioła nie uzależniają i można je wykorzystywać na wiele sposobów. Łagodnie działają i można je stosować przez dłuższy czas bez skutków ubocznych.

Zioła do walki ze stresem można wykorzystywać na wiele sposobów. Najpopularniejsze są herbaty ziołowe, ale dużą popularnością cieszą się też ziołowe suplementy diety na stres. W domowym zaciszu warto także skorzystać z dobroczynnego wpływu olejków eterycznych – aromaterapia w postaci kąpieli z dodatkiem ziołowych ekstraktów z pewnością przyniesie ulgę nadwyrężonym nerwom i złagodzi stan napięcia.

Jakie zioła na stres i łagodzenie nerwów?

Oto najpopularniejsze zioła na uspokojenie:

  • Arcydzięgiel – korzenie i owoce tej rośliny działają wyciszająco na układ nerwowy, łagodzą migreny i zaburzenia układu nerwowego, mają także pozytywny wpływ na trawienie i metabolizm. Arcydzięgiel jest częstym składnikiem ziołowych mieszanek uspokajających.
  • Chmiel – to roślina znana od wieków w ziołolecznictwie, ma właściwości uspokajające i nasenne. Związki aktywne chmielu hamują czynność kory mózgowej, wyciszają i uspokajają, dlatego jest on polecany do walki ze stresem i przy trudnościach z zasypianiem. Chmiel jest częstym składnikiem mieszanek i ziołowych suplementów diety na stres i problemy ze snem.
  • Dziurawiec – korzystnie działa na równowagę emocjonalną i ma właściwości antydepresyjne. Regularne picie ziołowej herbaty z dziurawca pomaga radzić sobie z codziennym stresem, jednak jednocześnie wzmaga wrażliwość organizmu na światło.
  • Kozłek lekarski (waleriana) – to jedno z najpopularniejszych ziół o właściwościach uspokajających. Substancje aktywne zawarte w kozłku wyciszają układ nerwowy, zmniejszają napięcie i niepokój. W efekcie ułatwiają zasypianie, wywołują stan odprężenia i poprawiają samopoczucie. Kozłek jest jednym z podstawowych składników herbat ziołowych na uspokojenie i suplementów diety na stres.
  • Lawenda – napar z kwiatów lawendy łagodzi bóle i zawroty głowy, obniża ciśnienie krwi oraz uspokaja. Olejki eteryczne z lawendy są często wykorzystywane w aromaterapii, rozluźniają i ułatwiają zasypianie.
  • Melisa herbaty ziołowe z liści melisy mają łagodny smak i delikatny cytrynowy aromat, są popularne w łagodzeniu stanów pobudzenia nerwowego oraz przy trudnościach z zasypianiem. Melisa działa kojąco nie tylko na układ nerwowy, ale także przy dolegliwościach gastrycznych na tle nerwicowym.
  • Męczennica cielista (passiflora incarnata) – surowce ziołowe z tego egzotycznego pnącza są bogate we flawonoidy o właściwościach antystresowych. Pomagają radzić sobie z zaburzeniami snu, z nadpobudliwością nerwową oraz w stanach lękowych.
  • Werbena – to aromatyczne zioło często występujące w przydomowych ogródkach wzmacnia układ nerwowy, uspokaja i ułatwia zasypianie. Ponadto pomaga łagodzić bóle migrenowe i stymuluje przemianę materii. Dostępna w formie liści do zaparzania (np. Werbena cytrynowa liść>>) lub w postaci ziołowych herbat (np. Czystek z werbeną cytrynową>>).